Isnin, 7 November 2011

Program Peningkatan Pencapaian Sains dan Matematik (PPPS+M): Pertandingan Reka Bentuk dan Teknologi 2011 bagi Sekolah Rendah Brunei IIB

7hb November 2011, hari Isnin - Pertandingan Reka Bentuk dan Teknologi 2011 bagi Sekolah-Sekolah Rendah bagi Brunei IIB sempena Program Peningkatan Pencapaian Sains dan Matematik (PPPS+M) telah diadakan pada 1 dan 2 November 2011 di Dewan Sekolah Rendah Tentera Laut Diraja Brunei, Muara.

Pertandingan Reka Bentuk dan Teknologi serta Pertandingan Explo-Maths telah diadakan pada 1 November 2011, hari Selasa. Pada 2 November 2011, majlis penutup dan penyampaian hadiah telah diadakan. Penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh Tetamu Kehormat majlis, Awang Haji Abdul Rahman bin Haji Nawi, Pemangku Pengarah Jabatan Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan.

Pertandingan Reka Bentuk dan Teknologi bagi Sekolah-Sekolah Rendah Brunei IIB dianjurkan oleh Jawatan Kuasa Pemimpin-Pemimpin Sekolah Rendah Brunei IIB (JAPSER Brunei IIB) dan merupakan salah satu aktiviti dalam Program Peningkatan Pencapaian Sains dan Matematik yang diselaraskan oleh Pusat Kerjasama Sains, Teknologi, dan Alam Sekitar (STEP), Kementerian Pendidikan. PPPS+M disokong oleh Syarikat Minyak Brunei Shell Sendirian Berhad.

Peserta dari Sekolah Rendah Tentera Laut Diraja Brunei(SRTLDB), Muara telah berjaya menduduki tempat kedua bagi Pertandingan Reka Bentuk dan Teknologi. Dalam Pertandingan Explo-Maths, peserta dari SRTLDB berjaya menduduki 3 tempat dalam 10 Teratas (Top 10) iaitu menduduki tempat Pertama, Kedua dan Keempat.

Tahniah!

Ucapan alu-aluan daripada pengerusi majlis, Cikgu Haji Matali bin Matusop, Guru Besar Sekolah Rendah Tanjung Kindana dan juga Pengerusi JAPSER Brunei IIB.

Ucapan dari Tetamu Kehormat Majlis sedang dirakam menggunakan kamera video.

Tetamu Kehormat Majlis, Awang Haji Abdul Rahman bin Haji Nawi, Pemangku Pengarah  Jabatan Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan.

Guru-guru SRTLDB termasuk guru pengawas peserta Pertandingan Reka Bentuk dan Teknologi SRTLDB.

Cikgu Hajah Nurhapidzah binti Haji Hassan sedang menerima hadiah daripada Tetamu Kehormat.









Berikut ini adalah dipetik secara terus daripada buku program majlis ini:

DESIGN AND TECHNOLOGY COMPETITION 2011
(For Year 4 Pupils)

Objectives

  • To enhance pupils' skills and knowledge for the newly implemented SPN21 Science Curriculum.
  • To emphasis on essential skills in communication skills and build pupils' awareness on the importance and relevance of Science and ICR skills in everyday life as well as emphasizing the scientific concepts presented.
  • To promote innovation and invention which is marketable from the early age.
  • To builb pupils' awareness on the importance of recycling materials.
Eligibility
  • The competition is only offered to Year 4 pupils from 13 primary schools in Brunei IIB.
  • Each school is to send ONE group of 5 pupils only.
  • Only ONE supervising teacher from each school allowed.
Assessment
  • Design a model using recyclable material (tin, can, bottle, etc) and non-living things material
  • Paint or colour
  • Document the design and technology project in a CD-ROM format from any presentation software such as Microsoft Powerpoint, Macromedia Flash or ActivStudio.
  • The role of teacher is as a facilitator i.e to guide their students in conducting the project.
Judging of Competition
  • A panel of judges appointed by the Committee will assess all entries. The decision of judges is final.
  • All entries will be judged on their: originality, scientific & significant value, clarity of project, presentation, and quality of project (marketable).


(Teks: Abdul Rashid bin Haji Tahir. Gambarfoto: Khairol bin Janif)